Bilar

Biltävlingarna på Råbelövsbanan, strax norr om Kristianstad, kördes åren 1955, 1956 och 1957. Tävlingarna var främst ett samarbete mellan KAK, SMK Kristianstad och godsägare Douglas Kennedy.

1955

Det här första året för biltävlingarna innebar en hel del förändringar på Råbelövsbanan. Banan breddades till 6-8 meter, depåområdet och läktaren byggdes ut och extra pressläktare och pressbodar uppfördes. Det här första året av tre kännetecknas främst av finbesök i form av Mercedes 300 SLR (med unika luftbromsar!), som med stjärnförarna Fangio och Moss dominerade stort och tog hand om de två första platserna i den största klassen.

1956

Detta år fick tävlingen VM-status då FIA överlät rättigheterna från Le Mans till Sveriges GP, Kristianstad och Råbelövsbanan. Mellan 60-80 000 besökare såg de stora kanonerna Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Joakim Bonnier m. fl. i fartfyllda strider. Dock fick ingen av dessa herrar besöka prispallen i den största klassen utan segern hamnade till slut hos förarparet Maurice Trintignant och Phill Hill i en Ferrari 290 MM.

1957

Trots ett visst ekonomiskt bakslag från 1956 bestämdes, med KAK-direktören Sten Hagardt i spetsen, att fortsätta med en ny satsning detta år. Det som hade fällt föregående års tävling var främst det dåliga vädret men efter många diskussioner bestämdes att 1957 års VM-deltävling skulle genomföras 9-11 augusti. Arrangemanget detta år blev mycket lyckat med bra väder och stort internationellt intresse. Sex olika tävlingsklasser spridda på lördag och söndag gav ett fullmatat program. Ferrari och Maserati kom med de bästa bilarna och de bästa förarna. Segrande i stora klassen blev Maserati med förarparet Behra / Moss som därmed tog en rejäl revansch från 1956 års misslyckande. Ferrari tog andra och tredje plats på pallen.

Video

Film från 1955 års tävling

Film från 1956 års tävling